sobota, 8 grudnia 2007

ROLA RODZICÓW W WCZESNYM WYKRYWANIU I REWALIDACJI DZIECKA Z WADĄ SŁUCHU



W procesie wykrywania wad słuchu największe możliwości obserwacji mają rodzice, którzy co dzień obcują z dzieckiem i przy dużym zaangażowaniu uczuciowym mogą zrobić więcej niż inni. Matka ma możliwość obserwowania reakcji dziecka na dźwięki od pierwszych dni jego życia. Już kilkudniowy noworodek reaguje na klaśnięcie w dłonie, dźwięk dzwonka, głos trąbki, uderzenie metalem w metalowy przedmiot i inne. Reakcją noworodka na tego typu bodźce jest mrużenie powiek i zaciskanie piąstek. Brak reakcji jest sygnałem do prowadzenia dalszych obserwacji i badań słuchu w następnych tygodniach życia dziecka.



Do badania słuchu niemowląt rodzice mogą wykorzystywać dziecięce instrumenty perkusyjne, oraz bodźce dźwiękowe z otaczającego dziecko środowiska. Rodzice, którzy początkowo zauważają u swego dziecka brak reakcji, nie powinni wpadać w panikę. Muszą dalej obserwować zachowanie dziecka, a swoje wątpliwości przedstawić lekarzowi w poradni rehabilitacji dzieci i młodzieży z wadami słuchu.



W wypadku podejrzenia u dziecka wady słuchu powinni się starać, aby w warunkach domowych dostarczyć dziecku dużej ilości wrażeń akustycznych. Jeżeli w domu jest telefon można umiejscowić go w pobliżu łóżka dziecka, tak by słyszało ono jego sygnał dźwiękowy. Od czasu do czasu można nastawić głośniej radio, muzykę z płyt itp. Poza tym należy dużo mówić do dziecka, poruszać grzechotką, dzwonkiem lub innymi zabawkami lub przedmiotami wydającymi dźwięki.



Jeżeli dalsze obserwacje potwierdzą negatywny wynik, wówczas trzeba zorganizować bardziej regularne ćwiczenia stymulujące słuch dziecka wszystkimi i możliwymi w warunkach domowych środkami. Trzeba przy tym nadal dużo i głośno mówić do dziecka (by widziało ono z bliska osobę mówiącą) i okazywać mu dużo ciepła, serdeczności i czułości. Niezbędny jest przy tym systematyczny kontakt z poradnią i zaopatrzenie dziecka w odpowiedni aparat słuchowy z indywidualną wkładką uszną.



Wnioski:

- Rodzice powinni obserwować reakcje na dźwięki akustyczne u swoich dzieci już w okresie niemowlęcym.

- Rodzice powinni wiedzieć o możliwościach poprawy warunków słuchowych przez wczesne zorganizowanie dziecku procesu rewalidacji.

- Rodzice powinni wykorzystywać wszystkie możliwości rewalidacji słuchu i mowy dziecka w warunkach domowych.

Brak komentarzy: